Verkkokapoissa kohderyhmään osuva tuotekuvaus konvertoi parhaiten

sisällöntuotanto tuotetiedot

Millainen tuote on? Uskallanko ostaa sen näkemättä sitä?

Tätä asiakas pohtii käydessään verkkokaupassa katsomassa tuotevalikoimaa. Verkkokauppaostokset tuntuvat usein sian ostamiselta säkissä, mikäli tuotekuvaus ei ole kunnossa.

Tärkeitä tietoja ovat esimerkiksi tuotteen mitat, väri ja materiaali.

Mutta vaikka perus- ja tekniset tiedot olisivatkin kohdallaan, oston tekeminen saattaa silti epäilyttää. Liian monella on kokemuksia siitä, että verkossa hyvältä vaikuttanut tuote onkin saapuessaan ollut pettymys. Esimerkiksi naistenvaateliikkeissä pelkkä kokonumero ei kerro asiakkaalle käytännössä mitään, ja hutiostoksia tapahtuu koko ajan.


Tuotekuvaus rohkaisee ostamaan

Epäröivää asiakasta voi rohkaista ostopäätöksen tekoon osuvalla, kohderyhmälle suunnitellulla tuotekuvauksella.

Tärkeää on, että tuotteesta on näkyvillä yllä mainitut perustiedot – eli se, mitä tuote on. Yhtä tärkeää on kuitenkin kertoa asiakkaalle, mitä tuote hänen käytössään voisi olla.

Myydäänkö verkkokaupassa lastenvaatteita? Tuotetekstissä voi kuvailla esimerkiksi, miten helppohoitoisia tai kestäviä tuotteet ovat, ja miten ne helpottavat kiireistä lapsiperhearkea. Myydäänkö rakennustarvikkeita? Ehkä ostajalle ei kannatakaan kertoa pelkästään, miten tuotteet toimivat, vaan maalata myös kuva siitä, miten hienolta ostajan itse rakentama vaja valmiina tuleekaan näyttämään. Tai onko mallistossa upeita, näyttäviä koruja? Ehkä tuotekuvauksella saa luotua ajatuksen mystisestä, houkuttelevasta fantasiamaailman – sellaisesta, johon asiakas pääsee sisään korun ostamalla.


Tuotekuvaukset eivät ole pelkkää hakukoneoptimointia eli SEO:ta

Sisällön määrällä ja laadulla on merkitystä myös hakukoneiden kannalta, mutta pelkkää SEO:ta varten optimoidut tuotekuvaukset puhuttelevat koneita, eivät ihmisiä.

Sisällöntuotannossa asiakas on keskiössä, ja eniten merkitystä on asiakkaan tarpeilla. Tuotekuvauksella voi niin sanotusti myös luoda tarpeen: osuvalla tuotekuvauksella saadaan kerrottua asiakkaalle, miksi juuri tämä tuote tekisi hänen elämästään parempaa.

Totta kai ihmistä varten luodun sisällön täytyy toimia myös SEO:n kannalta. Mutta on helpompaa hakukoneoptimoida asiakasta varten tehtyä tekstisisältöä kuin lähteä kääntämään konekieltä myyvään muotoon.


Millaiset tuotekuvaukset sopisivat sinun verkkokauppaasi?

Sinun ei tarvitse keksiä sitä itse. Ota meidät ja tarinankerronnallinen luovuutemme mukaan projektiin, ja erotu verkkokauppojen joukosta.

4 kommenttia

  1. Verkkokauppa wdesignfinland.com. Olisin kiinnostunut kuulemaan lisää.
    Olen aloittanut verkkokaupan hetki sitten.

    1. Todella kauniita tuotteita verkkokaupassa! Olemme pian yhteydessä.

  2. Oikein mainio avaus! Riippuu tietysti jonkin verran kaupan luonteesta korostetaanko esim. isossa valikoimassa valintaa helpottavia tekijöitä, vai enemmän brändikaupassa myyvyyttä ja hyötyä yms. Kaikissa vähänkin aikaa pyörineissä kaupoissa kannattaa ehdottomasti top 10-20 tuotteen kuvaukset optimoida, lisäkauppa on taattu.

    1. Kiitos!

      Upea verkkosivu sinulla – tai siis, mielenkiintoiselta vaikuttava kirja!

      Kaikissa vähänkin aikaa pyörineissä kaupoissa kannattaa ehdottomasti top 10-20 tuotteen kuvaukset optimoida, lisäkauppa on taattu.

      Tämä, todellakin. Minua ainakin ostajana tarvitsee houkutella ostamaan, erityisesti kaupoissa, joissa on paljon samantyyppisiä tuotteita.

Kommentointi ei ole käytössä.