Rehellistä sisällöntuotantoa vuonna 2022

sisällöntuotannon uusi vuosi

Uusivuosi on tavoitelistojen, juhlallisten lupausten ja julkisten vedonlyöntien aikaa. Elämäntaparemonttia, matkustuslistaa, parempaa minää ja maailmaa luvataan ja povataan sellaisella vimmalla että jos pelkkä tahto riittäisi, tammikuussa astuisimme kaikki yhteiseen unelmiemme maailmaan.

Monet astuvatkin, tai ainakin näyttävät siltä. Sosiaalinen media on tulvillaan henkeäsalpaavia elämäntapamuutoksia, remontteja jotka toteutuvat sormia napsauttamalla sekä täydellistä meikkiä, ihan tavallisten tyyppien kasvoilla ihan tavallisena päivänä.

Tammikuu voi juuri tämän takia olla monelle raskasta aikaa. Sosiaalisen median kanssa työtä tekevät ehkä osaavatkin nähdä filtterien taakse, mutta kuinka moni tavallinen käyttäjä muistaa, ettei arki muutu kuin taikaiskusta ihmeelliseksi ilman edittiä?

Eikä tässä ole tarkoitus nälviä voimaannuttavan täydellistä meikkiä, ei huikeita remonttivideoita tai tähtipölyn sirottelua aamukahviin. Pohdin vain, millä tehdä siitä kaikesta hieman realistisempaa. Tai kuinka paperinohut on se siivu, jota sosiaalisesta mediasta voi oikeasti verrata oikeaan elämään.

Viime kuukausina on ollut ilo huomata, kuinka meikittömät, filtterittömät kasvot piristävät feediä yhä useammin. Kuvissa näkyy vähemmän sisustuslehtiä, enemmän kodin näköisiä koteja. Kahvitahra kauluksessa, kuusen alla revittyjä lahjapapereita vielä tapaninpäivänäkin. Arkista elämää. Ehkä kaiken eristyksen ja sosiaalisten kontaktien leikkaamisen jälkeen me tarvitsemme näitä muistutuksia. Some kun on monille päivän tärkein kanava ihmisten kohtaamiseen. Ripaus realismia tuskin voi kenenkään somepreesensiä vahingoittaa.

Rehellistä uutta vuotta 2022!


Tekstin on kirjoittanut HuippuCopy Oy:n sisällöntuottaja Saila Björklund. Ota yhteyttä HuippuCopyyn!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *