Sisällöntuotantoa – miksi ja kenelle?

sisällöntuotannon punainen lanka

Sisällöntuotannosta on muodostunut uusi markkinoinnin kivijalka. Osa yrityksistä kykenee tuottamaan niin kiinnostavaa sisältöä, että sen varaan voi rakentaa kokonaisia yritysideoita.

Laadukas sisällöntuotanto ei kuitenkaan koske pelkkiä bloggereita, vloggereita, tubettajia tai muita niin sanottuja influenssereitä. Se koskee myös esimerkiksi verkkokauppoja, brändiä rakentavia kivijalkaliikkeitä, asioistaan tiedottavia pörssiyhtiöitä sekä työntekijöitä haalivia suuryrityksiä.

Mitä suuremmilta osin yrityksen toimintaidea perustuu verkon yli tehtävään liiketoimintaan, sitä suuremmassa roolissa sisällöntuotanto on.


Teksti- ja kuvasisältöä kotisivuille, blogeihin tai myyntikirjeisiin

Sisältöä tarvitaan esimerkiksi:

  • Kotisivuille
  • Sosiaaliseen mediaan
  • Verkkokauppojen tuotekuvauksiin
  • Blogeihin
  • Myynti- ja markkinointikirjeisiin
  • Tiedotteisiin
  • Mainoskampanjoihin
  • Digimarkkinointiin

Laadukkaan sisällön avulla on mahdollista esimerkiksi:

  • Hankkia uusia asiakkaita
  • Luoda ja kehittää brändimielikuvaa
  • Rakentaa työnantajamielikuvaa ja rekrytoida uusia tekijöitä
  • Syventää asiakkuuksia
  • Luoda tarvetta tuotteelle tai palvelulle
  • Löytää uusia kumppanuuksia, yhteistyömahdollisuuksia ja aluevaltauksia
  • Markkinoita tuotteita ja palveluita sosiaalisessa mediassa, internetissä, hakupalvelimissa jne.
  • Tiedottaa yrityksen asioista tavalla, joka tukee yrityksen kokonaisstrategiaa


Sisällöntuotannossa asiakas on tärkein

Kiinteistövälityksestä puhuttaessa kuulee usein saman mantra: ”sijainti, sijainti, sijainti” eli englanniksi ”location, location, location”. Sillä tarkoitetaan, että kiinteistön arvoa määritellessä sen sijainti on tärkeysjärjestyksessä numero yksi – sekä kaksi ja kolme.

Sisällöntuotannossa samaa ideaa voi soveltaa seuraavasti: ”kohderyhmä, kohderyhmä, kohderyhmä”.

Sillä ammattitaitoisessa sisällöntuotannossa sisällön kuluttaja – eli tekstin lukija tai viestin vastaanottaja – on tärkein. Kun sisällön kohderyhmä on harkittu ja rajattu, sisällöntuotanto käy helpommin ja, mikä tärkeintä, sen teho kasvaa.