Yrityksesi tarina on kilpailuetu. Tuotteita vertaillessaan ja yrityksiä kilpailuttaessaan asiakas on ennen kaikkea ihminen, jonka päätöksenteossa rattia kääntelee intuitio.
Tarinankerronta vaikuttaa asiakkaasi käsitykseen yrityksestäsi sekä tuotteestasi. Tarina on se osa kaupankäynnin kokonaisuutta, mikä saa asiakkaan samaistumaan – ja sitoutumaan.
Ajan henki on inhimillisyys
Viime aikojen globaalit haasteet ja inhimillisen kanssakäymisen uudelleenmuotoilu LCD-näytönohueksi ovat luoneet täysin uudenlaisen tarpeen kohtaamisille. Palavereiden päätteeksi syntyvän hilpeän rupattelun ja spontaanien kahvittelujen tilalle on tullut web-kameran sammuttua pelkkä hiljainen huone. Se jättää monen sosiaalisen maljan vajaaksi.
Täytettä maljaan haetaan netistä. Sosiaalisesta mediasta on tullut entistä intiimimpi, ajatuksia on aikaa jakaa ja lukea. Samaistuminen toisen ihmisen vaiheisiin tuntuu merkitykselliseltä. Samaistua voi myös yrityksen tarinaan.
Erilaisuus on etulyöntiasema
Ensi alkuun ei välttämättä tunnu kovin merkitykselliseltä tai edes tarpeelliselta jakaa juttuja maansiirtoyrityksen tai vaikkapa puutarhamyymälän vaiheista. Mitä niistä edes kertoisi? Kyse on yrityksen erottumisesta edukseen kilpailutilanteessa.
Maansiirtoyrityksiä Turussa löytyy googlaamalla viisitoista sivua. Karkeasti kun vähennetään vuokratyöfirmat, rekisterisivut ja saman firman toistuvuudet haussa, voidaan sopia, että maansiirtoyrityksiä löytyy Turun suunnilta pyöreät sata. Asiakkaamme etsii omakotitalonsa pohjatöihin luotettavaa ja ammattitaitoista tekijää, ja alkaa kahlata yritysten sivuja läpi.
Ei tarvitse ehtiä kymmenenteenkään hakutulokseen, kun etusivuilla mainostetut ammattitaitoiset ja luotettavat tekijät puuroutuvat yritysten nimien ja hintojen kanssa tasaiseksi muistimassaksi. Ilman kynää ja lehtiötä ei olisi toivoakaan muistaa, kuka tarjosikaan karkeinta soraa salaojitukseen.
Vastaan tulee yritys, joka kertoo tarinansa mieleenpainuvalla tavalla. Jutussa on mukana myötätuntoa herättäviä, matkan varrella eteen tulleita haasteita ja hauska tarina firman joukkueen osallistumisesta saappaanheiton MM-kisoihin.
Saappaanheittofirma jää mieleen. Toinen toisensa kaltaiset maansiirtofirmat eivät.
Sinä valitset kertojan
On hyödyllistä tiedostaa, että yrityksesi tarina on jo olemassa. Sitä kertovat työntekijäsi, asiakkaasi kokemuksineen, jopa kilpailijasi ja omat naapurisi kertovat omaa versiotaan. Ääniä on monia, ja monisävyiset kertomukset eivät ole selkeitä. Saat yrityksesi tarinan hyödyt valjastettua käyttöösi ottamalla kerronnan haltuun.
Tarinankerronnan ammattilaiset ovat hyvä valinta, sillä usein ulkopuolinen kertoja osaa kiinnittää huomiota kiinnostavimpiin yksityiskohtiin ja nähdä arvokkaat hetket niissä tilanteissa, jotka saattavat olla yrityksellesi arkipäivää. Mutta niistä lisää toisella kerralla.
Anna meidän kertoa yrityksesi tarina
Meitä kiinnostaa. Miksei kiinnostaisi muitakin?