HuippuCopy Oy

Miten yritysblogilla tehdään rahaa?

Blogin pitäminen eli bloggaaminen on nykyään vahva markkinointikeino, jopa elinkeino.

Bloggaaminen kiinnostaa myös entistä useampaa yritystä. Sen avulla voi kerätä ihmisten huomiota ja sitouttaa asiakkaita. Blogissa voi myös opettaa asiakkaille uusia asioita kuten omien tuotteiden käyttöä.

Kaikki blogit, joiden avulla blogin pitäjä tekee rahaa, toimivat suurin piirtein samoilla toimintaperiaatteilla. Samat lainalaisuudet pätevät myös yritysblogeihin:


1. Blogi itsessään ei tuo rahaa.

Moni uskoo, että blogin pitäminen on keino ansaita rahaa. Luulo on kuitenkin väärä, sillä pelkkä sanojen kirjoittaminen (digitaaliselle) alustalle ei ole bisnesidea.

Blogi on nimenomaan markkinointikanava. Sen on tarkoitus ohjata kävijöitä sivustolle, ja mikä tärkeämpää, saada ihmiset pysymään sivustolla ja viihtymään siellä. Oikein toteutettuna blogi on keino, joka houkuttelee ihmiset esimerkiksi verkkokauppaan ostoksille tai saa asiakkaat vakuuttumaan siitä, että yritykseen kannattaa luottaa.


2. Pelkkä blogi ei riitä.

Mikäli blogi on omassa domainissaan jollakin monista hosting-palvelimista, kukaan ei löydä sitä edes sattumalta. Menestyäkseen blogi vaatii tukitoimia eli yleensä markkinointikampanjoita. Ilman ulkopuolisia linkkejä blogia ei yksinkertaisesti löydetä, oli sen sisältö kuinka hyvää tahansa.

Blogin markkinointi käy yleensä helpoimmin sosiaalisen median kanavissa.


3. Blogi on sosiaalisen median luontainen kaveri.

Yleensä blogi ja sosiaalinen media kokonaisuudessaan kulkevat käsi kädessä: toisaalta blogia markkinoidaan sosiaalisen median kanavissa ja toisaalta blogissa on syytä ja aihetta pitää sosiaalisen media kanavia yllä.

Parhaimmillaan blogin pitäminen nostaa siis myös sosiaalisessa mediassa jaettavan sisällön laatua. Ei tarvitse keksiä tikusta asiaa vain pysyäkseen ihmisten mielissä vaan blogin uutta sisältöä voi jakaa huoletta.


4. Blogi on monipuolinen kanava, jolla voidaan tavoitella useita kohderyhmiä.

Yhteen blogiin mahtuu valtavasti eri aiheita. Yksittäiset kirjoitukset voi halutessaan kohdentaa tarkasti eri niche-ryhmille.

Oletetaan esimerkiksi, että Yritys X valmistaa autonrenkaita ja pitää yritysblogia autonrenkaista. Yrityksen tavallisia asiakkaita ovat yritykset ja yksityiset, jotka tarvitsevat renkaita autoihinsa, joten suurin osa blogin kirjoituksista keskittyy autoihin ja ajamiseen. Yksi kirjoituksista voi kuitenkin käsitellä autonrenkaita sisustuselementtinä, ja kyseistä kirjoitusta voi markkinoida täysin tavallisesta poikkeavalle kohderyhmälle.


5. Blogin avulla voidaan auttaa asiakkaita.

Yrityksen tuotteista ja palveluista riippuen blogia voidaan käyttää asiakkaiden auttamiseen niin, että yhteydenotot asiakaspalveluun vähenevät.

Mikäli blogista löytyy esimerkiksi yksityiskohtaisia selostuksia siitä, miten tuotetta kannattaa käyttää tai miten siihen liittyvät ongelmat voi ratkaista itse, asiakkaat käyttävät blogin tietoja mielellään hyväkseen. Tätä näkee käytettävän esimerkiksi IT-alan tuotteissa ja palveluissa.


6. Blogi avaa blogosfäärin mahdollisuudet.

Mikäli yrityksellä on oma blogi, se voi kutsua ulkopuolisia asiantuntijoita tai suosittuja bloggereita osallistumaan sen tekemiseen. Vieraskynäartikkelien ideana on, että ulkopuolinen kirjoittaja luo tekstin, johon sisältyy linkki tai linkkejä kirjoittajan omiin projekteihin, esimerkiksi blogiin.

Näin sekä yritys että vieraskynän kirjoittaja pystyvät hyödyntämään toistensa näkyvyyttä.


7. Englanninkielinen blogi sekä sosiaalinen media tavoittaa kansainvälisen yleisön.

Kansainvälinen liiketoiminta ei ole koskaan ollut näin helppoa. Kansainväliseen kauppaan pääsee nykyään käsiksi pelkästään digitaalisesti hoidetulla markkinoinnilla. Ja juuri silloin blogi, jossa on mielenkiintoista sisältöä, on erittäin vahva ja kuitenkin edullinen markkinointikeino muihin verrattuna.



HuippuCopy Oy ylläpitää useita yritysblogeja sekä niihin liittyviä sosiaalisen median tilejä, sekä suomeksi että englanniksi. Ulkoista blogisi pitäminen meille! Saat meiltä joko valmiit tekstit tai kokonaisen kattavan paketin, johon sisältyy sosiaalisen median ylläpito.

Ota yhteyttä! info@huippucopy.fi / 045 634 9117

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *